Bismillahir
rahmanir rahim.
Segala
puji bagi Allah, Tuhan kepada mukmin di atas muka dunia ini. Selawat dan salam
ke atas Junjungan besar kita Baginda Nabi Muhammad SAW. Pejuang penegak Islam
di Mekkah, pemimpin awal di Madinah, yang sentiasa menjaga kebajikan dalam Islam
dengan berjihad bersungguh-sungguh, tanpa rasa jemu, penat lelah, lemah, dan
patah semangat. Membawa Islam dalam kehidupan manusia yang asalnya jahil dan
tidak mengikut fitrah yang suci dan murni. Menggunakan sepenuhnya Islam dalam
segenap penjuru kehidupan tanpa pemisah seincipun, tidak kira dari sudut
kepimpinan dalam memerintah sesebuah Negara, mengepalai pasukan tentera, ketua
keluarga, dan usahawan yang berjaya dimana akhlak Islam sudah terpancar sebelum
dilantik menjadi rasul.
Membuat
kebajikan dan menyeru kebajikan, Dialah Allah SWT dan pesuruhnya yang telah
melaksanakan 1400 tahu dahulu. Kita umat hanya mengikuti sunnah dan aturannya
berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah berdasarkan kefahaman para-para ulama yang
bakal menjadi umara’ bagi penduduk dunia iaitu Ijma’ dan Qias. Selagi tidak ada
pertentangan dengan aturan syariat maka tidak ia dipanggil haram dan masih
boleh dilaksanakan dan dijadikan agenda. Jika tidak mana mungkin wujud wasilah
perjuangan dari pelbagai sudut seperti politik, badan bukan kerajaan, dsbgnya.
Bila
Islam menyebut kebajikan, apakah sama dengan barat yang telah menyebut kebajikan?
Tidak, dalam firman Allah SWT :-
“Bukanlah kebajikan
itu menghadapkan wajah kamu kearah timur
atau barat, tetapi kebajikan itu ialah sesiapa yang beriman kepada Allah,
hari akhirat, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi, dan memberikan harta
yang dicintainya kepada keluarganya, anak-anak yatim, orang-orang miskin,
musafir (yg memerlukan pertolongan), dan orang yang meminta-minta, dan
(memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan
orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, orang-orang yang sabar
dalam kesempitan, penderitaan,dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang
yang benar bertaqwa.”
al-Baqarah ayat: 177
Menghadapkan wajah
kamu kearah timur dan barat membawa
maksud nilaian yang dibuat oleh manusia mengikut naluri manusia semata-mata
tanpa menilai mengikut sumber asas utama manusia yang beriman iaitu al-Quran
dan as-Sunnah, sirah Khulafa’, Anbia, Ijma’ dan Qias Ulama’. Barat pula menilai
kebajikan dari sudut pandangan lahiriah semata-mata tanpa menilai dari sudut
kekuatan rohani sehingga wujud kelemahan yang amat besar sewaktu
perlaksanaannya. Begitulah bila Allah SWT menyebut bukanlah kebajikan itu
menghadapkan wajah kamu ke arah timur atau barat iaitu suatu sisi yang kita
boleh lihat dengan mata dan jasad kita, namun Allah SWT menjelaskan kebajikan
dari sisinya pula.
Dan
Allah SWT juga menjelaskan mengenai kebajikan yang sebenar yang disusun oleh
Allah SWT. Dan jelaslah kebajikan disini adalaah suatu yang berkait rapat
dengan keteguhan rohani tanpa meninggalkan lahiriah. Mengutamakan
kebajikan(amalan) antara hamba dengan Allah (Hablum minallah) iaitu beriman.
Kemudian kebajikan sesama makhluk (hablum minannas) tidak kira dari pemimpin
atau rakyat. Sentiasa saling “BERKEBAJIKAN”.
Kebajikan
pemimpin terhadap rakyat selepas saling berkebajikan ialah menyeru kepada yang
ma’ruf dan mencegah kepada yang mungkar.
Dalam
Firman Allah
“Dan hendaklah ada
di kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyeru kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar. Merekalah
orang-orang yang mendapat kejayaan.” Ali imran 104
Segolongan
yang disebut bermaksud secara organisasi dan organisasi tersebut boleh jadi
adalah pemimpin. Salah satu tanggungjawab pemimpin adalah memastikan rakyatnya
beriman dengan Allah SWT dan ajaran Rasulullah SAW. Ini sesuai dengan apa yang
dilakukan oleh khalifah pertama iaitu Saidina Abu Bakar as-Siddiq selepas wafatnya
baginda, yang memerangi golongan murtad dan nabi-nabi palsu. Ini adalah satu
amalan yang utama bagi seorang pimpinan berdasarkan Aulawiyyatul ‘Asri
(keutamaan semasa). Setakat penjelasan ini apakah sama Negara Berkebajikan yang
Islam sebut dengan Welfare State yang diamalkan oleh Barat? Tidak
.
Kebajikan
untuk semua rakyat dan masyarakat majmuk. Berbeza dengan apa yang dilakukan
oleh Saidina Abu Bakar yang bergerak memerangi golongan murtad dan nabi-nabi
palsu. Kebajikan kepada ahlul Zimmah (orang kafir dibawah pemerintahan Islam)
wajib diberikan. Kerana tuntutan agama juga. Ia berbeza dengan memerangi
anggota riddah yang dilaksanakan oleh Saidina Abu Bakar, kerana dalam
undang-undang dan peraturan islam, golongan murtad adalah wajib dibunuh jika
enggan bertaubat. Namun dalam konteks Negara majmuk pula kita kena menilai
amalan Baginda Rasulullah SAW yang menerima wahyu dari Allah SWT :-
“Dan jika seorang
diantara orang-orang musyrikin itu (bukan Islam) meminta perlindungan kepadamu,
maka lindungilah ia supaya ia sempat mendengar firman Allah SWT, kemudian
hantarkanlah ia ke tempat yang aman baginya. Demikian itu disebabkan mereka
kaum yang tidak mengetahui” at-Taubah
ayat: 6
Dan
dalam amalan lain Rasulullah yang dicatatkan oleh ahli sirah, Baginda telah
mengadakan persefahaman dengan semua kaum di madinah tidak mengira agama suku
dan bangsa. Dan perjanjian itu dinamakan sebagai Sahifah Madinah (Piagam
Madinah). Mereka membuat perjanjian untuk bersama menegakkan keadilan,
keselamatan, keamanan, dan menentang kezaliman, serta hak bersama dalam
bermasyarakat dan beragama.
Kita
menilai pula dari sudut rukun Kenegaraan. Apabila disebut negara Islam tidak
terlepas daripada mempunyai rukun, seperti kita melakukan ibadah lain, pada
asal tidak disusun pada zaman rasulullah tentang rukun-rukun suatu ibadah. Dan
lahir para ulama’ dan anbia’ menyusun segala macam ilmu Islam. Dan semua fasal
dalam bab ibadah mempunyi rukun tertentu yang dirujuk melalui al-Quran dan al-Hadith
dan juga ijma’ para sahabat. Inilah dia Islam, tiada pemisah antara kehidupan
dan agama sebagaimana disebut oleh Allah SWT :
“Tidak aku jadikan
jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku” az-Zariat ayat: 56
Allah
SWT memberitahu kita bahawa segala amalan kita dalam kehidupan adalah dicatat.
Kembali dalam konsep Kenegaraan, Para Ulama’ menilai ayat-ayat Allah SWT dan
juga hadith-hadith Nabi SAW untuk menyusun rukun dalam negara.
Antara
rukun kenegaraan :-
(1)Pemimpin
Pemimpin yang beriman, ia adalah
asas kebajikan dalam diri seorang pemimpin. Kebajikan tanpa keimanan adalah
kepimpinan yang zalim, terdedah kepada sifat menipu, tidak berakhlak, menyalahgunakan
kuasa dan tidak dapat berlaku adil. Sebagimana firman Allah SWT :-
“Sesungguhnya
Allah menyuruh kamu menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh
kamu) apabila menetapkan hukum diantara manusia supaya menetapkannya dengan
adil. Sesungguhnya Allah member pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kau.
Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” An-Nisa’ 58.
Firman Allah :-
“Iaitu
orang-orang yang jika kami teguhkan keddudukan mereka dimuka bumi nescaya
mereka sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh yang ma’ruf dan mencegah dari
yang mungkar dan kepada Allah kembali segala urusan.” al-Hajj 41
Inilah dia ciri pemimpin yang
beriman, apabila diberi pangkat dan darjat (dilantik menjadi pemimpin)
dikalangan rakyat ia mengambil peluang untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT,
dengan melaksanakan keseluruhan suruhan Allah SWT, tanpa meninggalkan
sedikitpun arahan Allah. Amanah yang terbesar(terberat) diatas muka bumi ini
adalah kepimpinan Negara yang mengurustadbir seluruh urusan rakyat dan Negara
sehinggakan tidak sanggup dipikul oleh gunung-ganang, langit dan bumi akhirnya
diambil oleh manusia yang kebanyakannya jahil dalam urusan ini.Sebagaimana
firman Allah SWT :-
“Sesungguhnya
kami telah menawarkan amanat kepadda langit, bumi,dan gunung-gunung, tetapi
mereka enggan memikulnya (kerana amat berat) khawatir tidak dapat
melaksanakannya, lalu dipikullah urusan(amanat) itu oleh manusia. Sesungguhnya
manuisa itusangat zalim dan bodoh. al-Ahzab
ayat: 72
(2)Perlembagaan
(undang-undang)
Undang-undang atau perlembagaan
mestilah berteraskan Islam dan tidak terpesong daripada al-Quran dan as-Sunnah
dan juga Ijma’ dan qias para sahabat,
para ulama, dan para anbia. Undang-undang yang adil kepada rakyat tanpa
mengira agama, bangsa, suku, atau kaum. Sebagaimana firman Allah SWT:-
“Allah
tidak melarang kamu berbuat baik(kebajikan) dan berlaku adil terhadap
orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama, dan tidak (pula)mengusir
kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.”
Al-Mumtahanan
Sebagaimana terjadi Piagam Madinah
yang dimaterai oleh semua suku yang terbesar di Madinah iaitu suku Ansar (Aus
dan Khazraj yang telah dipersaudarakan oleh Rasulullah), Yahudi (ahlul zimmah)
dan juga kaum Muhajirin (orang Islam yang berhijrah bersama Rasulullah).
Piagam Madinah adalah
perlembagaan pertama dalam sirah baginda. Undang-undang yang membawa keamanan
Negara.
Firman Allah :-
“Hanya Allah jualah yang
menetapkan hukum; Dia menerangkan kebenaran dan Dialah sebaik-baik yang memberi
keputusan.”
Al-an’am 57
Kepimpinan yang dilantik mestilah mengadakan undang-undang
yang tidak bertentangan dengan aturan Allah SWT. Kerana yang berhak menetapkan
hukum hanyalah Allah SWT. Dirujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah serta Ijma’
serta Qias.
(3)Rakyat
Rakyat yang beriman dan
melaksanakan kebajikan sesama rakyat dan memberi kebajikan kepada pemimpin
juga. Patuh kepada arahan pemimpin selagimana arahan itu tidak bertentangan
dengan ajaran Allah dan rasulullah. Disebut oleh Allah SWT :-
“Wahai
orang-orang yang beriman, taatilah Allah
dan taatilah rasulullah serta pemimpin dikalangan kamu, kemudian jika kamu
berbeda pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan
Rasul (sunnahnya), jika kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang
demikian adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.” an-Nisa ayat: 59
Inilah arahan Allah SWT yang
menyuruh rakyat mentaati Nya dan pesuruhnya seterusnya arahan pemimpin. Rakyat
menyokong dan memilih pemimpin yang baik akhlaknya, adil dan tidak zalim, baik
ibadahnya, dan berhubungan baik dengan masyarakaN
(4) ta’awun
Bekerja sama sesama manusia dalam
konsep bernegara bermaksud berkebajikan sesama manusia sama ada pemimpin
memberi kebajikan kepada pemimpin, kepada rakyat dan rakyat memberi kebajikan
kepada rakyat, kepada pemimpin. Bertujuan meninggkatkan keharmonian Negara dan
keamanan hidup manusia dalam sesebuah Negara. Saling bekerja sama dalam bab
taqwa, kebaikan dan pahala. Firman Allah :-
“…Dan
tolong-menolonglah kamu dalam mengerjakan kebaikandan taqwa, dan jangan
tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Bertaqwalah kepada Allah
SWT, sungguh, Allah sangat besat siksaan-Nya.” al-Maidah ayat: 2
Agenda
yang dibawa “Berkebajikan” tidaklah
salah dan bertentangan dengan Islam. Tetapi kenapa diwar-war sebagai suatu yang
bertentang dengan agenda perjuangan Islam dalam membentuk Negara Islam. Sebagaimana
usul fiqh menjelaskan “suatu yang selagi
mana tidak ada dalil yang mengharamkan maka semua itu adalah harus”. Disini
diselitkan maqasid Harakah Islamiyyah secara ringkas. Maqasid adalah bermaksud
tujuan dan hikam perlaksanaan. Sebagaimana perlaksanaan Syariat Islamiyyah.
Harakah tidak ketinggalan dalam bab tujuan dan hikmah kewujudannya (maqasid).
Menjaga
Agama merupakan agenda utama syariah Islam dan juga Harakah Islami. Apa yang
berbeza dari sudut syariat ialah ia tersangat umum. Manakala dari sudut Harakah
Islami pula. Bermula menjaga agama bermula dengan individu (fardhul muslim) kemudian
dalam lingkungan keluarga (baitul muslim) seterusnya lingkungan yang lebih
besar iaitu masyarakat muslim, dan juga dalam lingkungan negara muslim
(bermaksud rakyat muslim menjaga agamanya) tanpa memperlekehkan orang-orang
bukan muslim, seterusnya yang lebih besar mencakupi seluruh dunia dimana semua
orang musllim yang terlibat dengan haraki menjaga agama (daulah islami).
Sebagaimana
sesebuah parti yang menjadi wasilah utama sesebuah perjuangan Islam memenuhi
maqasid tersebut. Dengan merebut kepimpinan yang ada demi menjaga agama manusia
di seluruh negara. Bagaimana kebajikan ini dapat diberi dan diterima sesama
penduduk di sesebuah Negara.
Kesimpulannya
Negara Berkebajikan yang disebut dan diwar-warkan oleh Islam ialah negara yang
melibatkan urusan antara manusia secara adil, dan juga hubungan yang kuat
antara manusia dengan tuhannya iaitu Allah SWT.
Kebajikan
Islam yang disebut juga akan dilaksanakan mengikut aturan Islam dengan
mengambil kira persekitaran yang wujud, dengan keadaan masyarakat yang pelbagai,
bersuku-suku, berlainan agama dan warna kulit. Dengan merujuk sirah Nabawi dan Khulafa’
ar-Rashidin serta pemimpin tajdid yang lahir selepas itu. Bagaimana mengatur
hukum yang selari dengan Berkebajikan yang disebut.
Allah
SWT berkata bagi memberi peringatan kepada manusia mengenai konsep kenegaraan
mengikut pandanganNya:-
“Jikalau
sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah kami akan
melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka
mendustakan (ayat-ayat kami) itu, maka kami siksa mereka disebabkan
perbuatannya. Maka apakaah penduduk negeri-negeri itu merasa aman atau selamat
dari kedatangan seksaan kami kepada mereka di malam hari di waktu mereka sedang
tidur?. Atau apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan seksaan kami di waktu dhuha (pagi yang
terang) ketika mereka sedang bermain?. Maka apakah mereka merasa aman dari azab
Allah (yang tidak terduga)? Tiada yang merasa aman dari siksaan Allah melainkan
orang-orang yang rugi” al-A’raf
ayat :96-99
Bermula dari
peringkat pemimpin tertinggi tidak mendustakan ayat-ayat Allah SWT sehingga
kepada rakyat jelata yang menjadi penduduk suatu negeri atau Negara. Inilah
yang dikatakan Berkebajikan secara kesimpulannya.
Apa yang baik datangkan oleh yang
Maha Sempurna melalui tulisan ini, dan yang cacat dan tidak betul itu juga
diletakkan oleh yangMaha pemberi kepada tangan yang menulis ini, agar kita
hambanya sentiasa menilai kelemahan diri (kritik internal) dan mempertingkatkan
ilmu pengetahuan bagi menuju Allah SWT. Selawat dan ucapan selamat kepada
reference kita yang kedua selepas Rabb iaitu pejuang terhebat selama-lamanya
merangkap kekasih Allah SWT. Insan yang paling berpengaruh di atas muka dunia
yang ditabal secara rasmi oleh seluruh masyarakat dunia yang Islam mahupun
bukan islam. Juga kepada ahli keluarga dan sahabat baginda yang banyak membantu
perjuangan baginda sehingga syahid di medan perang, malah ada yang meneruskan
perjuangan baginda selepas baginda wafat.
Sekian Wallahu Subhanahu Wa
Ta’ala A’lam.
Al faqir ilallah,
PENULIS.
Lajnah Kebajikan dan
Kemasyarakatan MSK Negeri Kelantan.
No comments:
Post a Comment